![]() |
|||||||||||
![]() |
|
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Detta är endast en bråkdel av alla studier och forskning som finns, men här finns de flesta centrala slutsatser.
Homeschooling – from the extreme to the mainstream
Den hittills kanske mest lättillgängliga sammanfattningen av forskningen på hemundervisning. Utgiven av kanadensiska Fraser Institute 2007.
Homeschooling and the Question of Socialization
Richard G. Medlin, professor i psykologi vid Stetson University i Floria granskar forskningen kring socialisering vid hemundervisning.
Freedom to Learn - Psychology Today-blogg
Peter Gray, professor i psykologi vid Bostons universitet, har en blogg på tidningen Psychology Todays hemsida där han regelbundet skriver om hemundervisning och andra alternativa utbildningsformer
Peabody Journal of Education Vol 75, Issue 1-2, 2000
En av USA:s mest ansedda vetenskapliga tidskrifter i pedagogik granskar i ett dubbelnummer fenomenet hemundervisning från en rad olika infallsvinklar.
Peabody Journal of Education Vol 88, Issue 3, 2013
13 år efter den tidigare granskningen ägnas ett nytt nummer åt hemundervisning och den nya forskning och de nya erfarenheter som tillkommit under perioden.
Peabody Journal of Education Vol 94, Issue 3, 2019
Nitton år efter den tidigare granskningen ägnas ett ännu nytt nummer åt hemundervisning och den nya forskning och de nya erfarenheter som tillkommit under perioden.
New Nationwide Study Confirms Homeschool Academic Achievement
En studie av 11739 elever från alla 50 amerikanska delstater som tagit välkända standardprov 2009. Intressanta slutsatser där skillnader i utfall på kön, föräldrarnas utbildning och inkomster visat endast små skillnader vid hemundervisning.